onsdag 2 april 2008

ingen bloggare

Halloj.
Det är jätteskoj att vara ute och hitta smarta övningar på de olika länkarna vi fått....men att blogga är fortfarande obekvämt och obehagligt eftersom vem som kan läsa vad jag skriver!
Vad har jag gjort med eleverna och mina kolleger hitintills?
Jo,jag har presenterat lite länkar för tre elever ålder 6,7 och 9 år med tema språkutveckling och även pratat med föräldrar om vad eleverna gör och varför. Det lustfyllda lärandet!
Min version är att jag kan sprida arbetssättet i mitt arbetslag och helst till de av mina kolleger som har tillgång till en smartboard! Vilken resurs!
"Min" 6 årsgrupp ska få jobba med den fonologiska delen mest inom språket. De har bara tillgång till två datorer i sitt grupprum. Datorsalen är oftast uppbokad och inget att hoppas på. Tänkte att de två ansvariga lärarna och jag ska gå igenom länkar jag har tittat på, göra lämpliga samlingar och sedan låta barnen få jobba två och två. Med hjälp av datorkanon kan de sedan få presentera vad de jobbat med och vad de själva tycker att de lärt sig. Fördelar och nackdelar. Det gör att eleverna lockar varandra att hitta olika vägar till övningar/länkar samt de får en vidgad användning av det digitala nätet, inte som nu inköpta program som ligger på datorerna.

4 kommentarer:

Kerstin Lindfors sa...

Härlig att du äntligen kommit över tröskeln! Välkommen in i bloggarnas värld!
Ska du testa wikis i ditt arbete?
Trevlig helg :-)
Kerstin

rejo sa...

Jag har pratat med vår dataassisten och vi kom fram till att vi skulle testa wikis på en år 5 eller år 6. Det ska bli intressant.Vi kör igång i nästa vecka, så då blir det lite resultatraport här i bloggen! :-)

rejo sa...

Usch! Måste förhandsgranska i fortsättningen, när jag svarar! Ber om ursäkt för alla feltryck = stavfel!

Christinas sa...

Hej Renate!

Jag är så nyfiken på vilka sidor du hittat! Jag arbetade med yngre barn tidigare och har fortfarande kontakt med min gamla kollega! Hoppas kunna läsa mig till svaret framöver!
Christina